Header Avatar Site icon
Hedgefield
visueel ontwerp op maat.
  • This is the english language version of this page.
  • Schakel over naar de nederlandse website.

Game development

Project Art Thief

Project Art Thief (werktitel) is een knusse geweldloze stealth game. Je zal kunnen zwerven door schitterende musea in een europese stad, uitzoeken waar de zwakke punten in hun beveiliging zitten, en met die kennis naar binnen en buiten sluipen om kunst om te wisselen.

"Om te wisselen"? Zeker. Want kijk, je bent er achter gekomen dat je oma een vervalser was! Om de familienaam te redden ga je de originelen weer ongezien omwisselen met de vervalsingen die ze de musea heeft aangesmeerd.

The House On Holland Hill

Persoonlijk project, 2017

"Fantastisch."
"Zelfverzekerd en effectief plot."
"De spanning bouwde zich voelbaar op tijdens het spelen."

THOHH is een first-person exploration game gemaakt in twee weken voor de Idle Thumbs gamejam. Je neemt de rol aan van pizzabezorger Luigi, en middels een reeks korte scenes ontdek je het verhaal achter het huis op Holland Hill en diens bewoners, waar Luigi vaak eten moest bezorgen.

Coyote: A Wild West Vignette

Coyote: An Old West Vignette is een kleine point-and-click adventure game over een ruige marshall die een dodelijke outlaw op het spoor is.

De eerste versie bouwde ik in 2011 in AGS voor mijn opleiding game design, en jaren later heb ik de game opnieuw gebouwd in Unity en flink opgepoetst. Het is bovenal een sfeerimpressie, compleet met ingesproken stemmen en filmische shots. Je kunt op meerdere manieren door het korte (lineaire) verhaal gaan, waarbij jouw input vooral beinvloedt hoe de hoofdpersoon zich verhoudt tot de gebeurtenissen. Ik heb ook een beetje geprobeerd het stereotype van de stoere onaantastbare cowboy van een andere kant te belichten.

Minimal Raider

Persoonlijk project, 2019

"De visuele stijl is schitterend, het klimmen werkt vloeiend en voelt goed, en het level design is ook gaaf. Ik ben erg onder de indruk van hoe zeer je het gevoel van de klassieke Tomb Raiders hebt weten te vangen."

Minimal Raider is mijn eerbetoon aan de Tomb Raider franchise, gemaakt voor de #tombraiderjam, en is tevens mij eerste volledige 3D game. Het heeft ruwweg de lengte van een challenge tomb uit de recente delen, maar concentreert zich op het rustig verkennen zoals de oude games deden. Maar pas op voor de dodelijke vallen die je soms tegenkomt... alleen een doorgewinterd avonturier kan levend met de schat ontsnappen.

WanderWoods

Persoonlijk project, 2021

WanderWoods is een relaxte ontdekkingstocht door een viruteel bos. Maak een middagwandeling, verdwijn diep in het struikgewas, of rijd een rondje op je paard door de vele paden van dit procedureel gegenereerd bos.

Tijdens de covid-19 pandemie heb ik een hoop tijd doorgebracht in het bos met onze honden. Ik zag het bos veranderen op de verschillende tijdstippen en door de seizoenen heen. Er was comfort in het bewandelen van bekende paden, en plezier in het vinden van nieuwe. WanderWoods is mijn bescheiden poging dat virtueel na te maken.

Last Voyage of the Orlova

Persoonlijk project, 2015

Deze 2D exploration game vertelt het verhaal van een Ierse vuurtorenwachter die een aanvaring heeft met het spookschip Lyubov Orlova, dat al jaren over de oceaan zwerft. In 2014 werdt haar radiosignaal even opgevangen rond de kust van Ierland. Dit spel verkent wat er zou kunnen zijn gebeurd als iemand het schip in die tijd was tegengekomen.

De eerste opzet van dit spel kwam tot stand dankzij het radioprogramma Opium op 4. Elke week nodigen zij een kunstenaar uit om aan een passieproject te werken, dus besloot ik dit verhaal daarvoor uit de ideeenkist te plukken.

Black Feather Forest

Persoonlijk project, 2014

Black Feather Forest is een 2D adventure game geinspireerd door waargebeurde verhalen en de mythologie van het Haida volk, alsook dingen als True Detective, Fargo, Bright Falls, Kentucky Route Zero, Puzzle Agent en Detective Grimoire.

Je speelt Sofia, een documentairemaakster, die samen met cameraman Caleb afreist naar Augier’s Peak, diep in de wildernis van Canada. Daar zijn onlangs drie mensen verdwenen.

Je bent vrij om in het stadje rond te reizen en daar te praten met het handjevol inwoners, die elk hun eigen redenen hebben om je wel of niet te helpen. Je verzamelt aanwijzingen door mensen te interviewen en bewijsstukken en uitspraken te onderzoeken, om zo te proberen uit te zoeken wie of wat hier achter zit.

Reconquista

Persoonlijk project, 2015

In Reconquista speel je een Inca krijger die een heilig artefact terug komt stelen uit de klauwen van de conquistadors, die een eiland aan de kust van Zuid Amerika hebben veroverd.

Reconquista is een narratieve first-person exploration game. Het is tevens de eerste game die ik volledig in 3D heb gemaakt, en ik heb dan ook dankbaar gebruikt gemaakt van de Unity Asset Store.

In 2021 heb ik een update gedaan om de visuals op te krikken met wat ik sindsdien geleerd heb.

Coyote

Persoonlijk project, 2011 / 2018

Het jaar is 1846. De eerste settlers hebben Californie bereikt, en de VS staat aan de vooravond van de oorlog met Mexico. Het zijn moeilijke tijden. En in deze tijden hebben mensen een held nodig.

In plaats daarvan kregen ze een crimineel.

Ik ben altijd fan van westerns geweest, dus het is niet opmerkelijk dat een van mijn eerste games een verkenning van die sfeer is - compleet met eigen voiceacting.

In 2018 maakte ik en remake in Unity in 1 week.

Vrije Vogels

Werk in opdracht, 2015

Vrije Vogels is een museum game/chatbot waar ik aan mee heb gewerkt samen met Hubbub en Anticimax in opdracht van de Museumvereniging.

De game brengt je in contact met Katja, een journalist die schrijft over sociopolitieke spanningen in haar land. Via een chat interface vraagt ze de speler om advies over morele dilemmas in de samenleving, en verwijst daarbij naar vergelijkbare situaties die te vinden zijn in het museum waar de speler is. Dit gebeurt met behulp van iBeacons.

Ik heb Hubbub geholpen met de visuele stijl en het opzetten van de chat interface in Unity. Het was naast een fijne samenwerking ook een mooie kans om storytelling eens van een andere kant te benaderen en een meeslepend spel te maken voor kinderen.

De game is momenteel te spelen in Airborne Museum Hartenstein in Oosterbeek. Andere locaties volgen later.

Bounden

Werk in opdracht, 2014

Cinekid 2014

Winnaar Beste Nieuwe Media Productie

Dutch Game Awards 2014

Winnar Beste Co-Productie

Selectie Best of App Store 2014

Bounden is een dansgame voor de mobiele telefoon, een mix van Twister en ballet. Het is gemaakt door mijn gewaardeerde collegas van Game Oven in samenwerking met het Nationaal Ballet. Ik werd gevraagd om de visuele stijl op te stellen.

Twee mensen dansen door de telefoon samen vast te houden en deze rond te draaien. Door het draaien veranderen ze de kijkhoek op het scherm - als een satteliet die neerkijkt op een planeet - en zo volgen de dansers een pad van ringen. Uit deze bewegingen ontstaat een choreografie. Het is moeilijk uit te leggen, maar het is erg leuk om te doen - en naar te kijken.

Het ontwerpen van de werelden was een gave uitdaging in abstracte kunst; het vertellen van een verhaal via vormen en kleuren. Je kunt de ontwikkelingsvideos bekijken op de website om meer te horen over hoe dat in zijn werk ging.

Fingle

Werk in opdracht, 2012

Winnaar IGF Nuovo Award 2012

Nominatie WWDC Design Award 2012

4 nominaties DGA Awards 2012

Fingle is een spel voor twee spelers over de spanning van elkaar's vingers aanraken (op een multitouch apparaat). Samen moeten de spelers hun vingers in rare en suggestieve bochten wringen om de lastige puzzels op te lossen.

Voor Fingle heb ik alle visuele aspecten op mijn rekening genomen, van het ontwerpen van achtergrondpatronen tot game elementen en animaties en de interface. En dat alles in een jaren '70 stijltje.

LFG: The Fork Of Truth

Werk in opdracht, 2013

De populaire webcomic Looking for Group - zelf reeds gebaseerd op ontelbare fantasy role-playing games - wilde een spel maken van hun franchise, en door de pitch die ik schreef kozen ze voor mijn toenmalige werkgever Paladin Studios.

Fork of Truth zou een klassieke isometrische hack-and-slash co-op dungeon crawler worden, gebouwd met Unity. Het was bedoeld voor vier spelers die als de iconische karakaters de wereld van LFG zouden verkennen. Het project is helaas op de plank gezet door een gebrek aan geld.

Naast de winnende pitch heb ik ook het design document met alle features en abilities geschreven, verschillende prototypes gebouwd en gebalanceerd, concept art en visual effects ontworpen, en de trailer gemonteerd.

Trusted Soil

School project, 2011

Trusted Soil is een adventure game die zich afspeelt in de toekomst. Je speelt Thomas Wild, een lid van de scouting die op zoek is naar zijn verdwenen vader, en de geheimen die achter de Zwarte Muur te vinden zijn - een barriere die zijn thuisland Hetian afsluit van de rest van de wereld.

De demo die we voor ons afstudeerproject hebben gemaakt bevat de eerste paar scenes van het spel, en daarvoor heb ik de graphics en animaties gemaakt, alsook het dialoogsysteem geprogrammeerd en het verhaal deels geschreven.

15 Minutes

Persoonlijk project, 2011

Winnaar MAGS gamejam April 2011

Doorgewinterde special agent Jake Brewer wordt nogmaals opgeroepen om de veiligheid van zijn land te beschermen. Maar dit keer heeft hij er maar 15 minuten de tijd voor...

15 Minutes is een korte adventure game die in een maand is gebouwd als liefdevolle parodie op de tv serie 24.

Laka

Werk in opdracht, 2012

Nominatie Future of Health Award 2012

Nederlandse zorginstelling Ciran vroeg ons om een spel te ontwerpen dat zou integreren met het rehabilitatieproces van hun patienten - voornamelijk mensen met chronische pijn, moeiheid en irritatie.

Het spel zelf is niet spiritueel, maar de boodschap is gebaseerd op boeddistische filosofie; het spel leert zijn spelers hoe ze om moeten gaan met bepaalde moeilijke situaties in het leven - specifiek de soort momenten dat hun geduld, meelevenheid, mentale sterkte en morele discipline op de proef wordt gesteld.

In elke situatie maak je keuzes: Hoe reageer je als iemand zijn drankje op je morst? Wat doe je als iemand een tas laat liggen in de trein? Er komen uiteenlopende situaties voorbij, en hoe je reageert is aan jou.

I was hired as the game designer on this 2D adventure game commissioned by a Dutch healthcare institute. They had the ambitious plan to create a game that could support the rehabilitation process of their patients - mostly people with symptoms of chronic pain or fatigue.

While not religious in nature, Laka has roots in buddhist philosophy. By playing the game, the patients practice mindfulness and are made to think about how they approach life - each situation in the game has several possible outcomes. The game also doubles as a playful way to fill in the institute's intake form.

Tijdtripper

Werk in opdracht, 2009

TijdTripper is een casual adventure game gemaakt voor Het Utrechts Archief waar ik aan heb gewerkt tijdens mijn stage bij Monkeybizniz.

In dit absurdistische avontuur reis je door duizenden jaren aan geschiedenis om gebeurtenissen te beinvloeden die belangrijk waren voor de stad Utrecht. Het was bedoeld om mensen op een nieuwe manier kennis te laten maken met de geschiedenis van hun stad.

Ik heb het verhaal geschreven met hulp van Niels 't Hooft, en heb meegewerkt aan het game- en level design. Daarbij heb ik ook het onderstaande prototype gebouwd.

The Majestic Conspiracy

Persoonlijk project, 2004 - 2010

Adam Segler is een doorgewinterde detective bij de NYPD. Maar zijn vertrouwen in het systeem is aan het afnemen. Als hij op een dag uitrukt voor een ogenschijnlijk normale versterkingsoproep ontdekt hij een sinister complot van een duistere organisatie. Dit is zijn kans om zich opnieuw te bewijzen - en ondertussen New York te redden.

The Majestic Conspiracy is een point-and-click adventure game die ode brengt aan de buddy cop films uit de jaren '90.

Back to top